2012.01.07 Zoektocht naar geluk.

Toelichting werd gehouden door De Heer J. Clymans.

Geluk en de kracht van liefde.


Iedereen van ons is al één keer in zijn leven volmaakt gelukkig geweest. Lang geleden. Vijf maanden na onze geboorte. Dat hoogtepunt duurde maar even. Geen nare herinneringen meer aan de bevalling, nog geen besef van enig onheil en alle mensen onze vriendjes. Dat zullen we nooit meer beleven tenzij af en toe in een glimp, misschien. Soms zie je een vijf maanden oude baby in de armen van zijn moeder liggen, bijvoorbeeld als je in het postkantoor staat te wachten, bij vrienden op bezoek bent of in de bus zit. Dan kijkt hij ineens naar je en overweldigt je met een stralende glimlach, één en al volmaakte gelukzaligheid, een opperste geschenk van geluk…

Niemand is voortdurend gelukkig. Dat schommelt, zelfs in de loop van één dag, naargelang de situatie. Plezier en genot leveren pleziermomenten, maar duurzaam geluk is meer. Het is een vorm van vitaliteit en veerkracht. Het is de mate waarin je voldoening schept in het leven als geheel. Het heeft te maken met hoezeer iemand van het leven houdt dat hij leidt. Het heeft te maken met de manier waarop iemand tegen het leven aankijkt. Onze westerse levenswijze vormt geen garantie op geluk.

Volgens de meeste zogenaamde geluksprofessoren – zie The World Book of Happiness - wordt vijftig procent van ons geluk bepaald door wat is aangeboren en ontwikkeld: karaktereigenschappen, talenten en noem maar op. Genen wijzen dus in een bepaalde richting en kunnen door omstandigheden ‘aan’ en ‘uit’ gezet worden, omstandigheden en situaties die slechts voor tien procent verantwoordelijk zouden zijn voor ons welbevinden. Dat betekent dus dat je veertig procent eigen inbreng hebt: veertig procent van je geluk ligt in eigen handen. Binnen die marge kun je jezelf opkrikken of neerhalen.

Het grootste verschil tussen gelukkige en ongelukkige mensen is dat gelukkige mensen voor zichzelf een doel hebben geformuleerd, een weg hebben uitgestippeld. Ze laten die niet bepalen door anderen, maar ze hebben wel goed nagedacht over wat ze willen zijn en wat ze willen bereiken. En ze gedragen zich daarnaar. Dat hoeft geen groots of meeslepend doel te zijn: je werk zo goed mogelijk doen, een aardige buur zijn, een eerlijk en rechtschapen mens.

Positief en optimistisch denken is een ander wezenlijk verschil. Optimisme heeft onvoorstelbaar veel invloed op geluk en geestelijke gezondheid. Positief denken – over jezelf, je verleden, je heden en je toekomst – bevordert je gevoel van eigenwaarde, en dat is behoorlijk bepalend voor je welzijn. Je moet goed beseffen dat gedachten gevoelens opwekken. Als je nog maar denkt dat een hond je kan bijten, word je al een beetje bang.

Op je gevoelens heb je geen greep, op je gedachten wel. En die beïnvloeden je gevoelens. Je gedachten kunnen je angstig of verdrietig maken, maar ook vrolijk en blij. Je kunt jezelf in de put denken, maar er ook uit.

Wanneer is de mens het gelukkigst? Als je doelen nastreeft die voor jou werkelijk van belang zijn, als je bewust geniet en je diep verbindt met anderen, dan is de kans het grootst dat geluk je bijna vanzelf in de schoot valt.

De allergrootste bron van geluk is het opgaan in relaties met geliefden. Het is volgens ervaringsdeskundigen belangrijk naar bevredigende en duurzame relaties en vriendschappen te streven en te investeren in de stabiliteit ervan. Relaties zijn, hoe dan ook, de rode draad: als je alleen bent en je hebt niemand om je mee te verbinden, is het erg moeilijk om je gelukkig te voelen. Persoonlijke contacten bevorderen het welbevinden. Dat is simpel en het werkt heel snel. Vriendelijk zijn is al genoeg. Glimlach en kijk naar het effect. (Denk aan de baby)

De samenhang tussen gezondheid en geluk is ook indrukwekkend. Geluk maakt gezond en houdt je gezond. Gelukkige mensen leven alleen niet langer, ze herstellen zich sneller na grote teleurstellingen en hun psychische gezondheid is beter. Omgekeerd werkt dat ook: werken aan je conditie, regelmatig fysiek actief zijn, is goed voor je welbevinden: minder angst, minder gevoelig voor stress, minder depressie, beter humeur, beter slapen, meer zelfvertrouwen. Je voelt je niet alleen gezonder, je voelt je prettiger over heel de lijn.

Je kunt nog andere dingen doen om je geluk te vergroten. Genieten, bijvoorbeeld. Een boeiend gesprek, de zon op je huid, de eerste kleuren van de herfst. Het tegenovergestelde van multitasking. Rustig en aandachtig leven, dat is aanwezig zijn in het heden, en dat hangt samen met bewust ervaren van aangename gevoelens.

Vaak komt geluk vanzelf bij activiteiten die niet eens geluk nastreven, zoals spelen of leren. Nieuwe oplossingen zoeken, dingen exploreren, iets blijven proberen: de menselijke soort gaat steeds verder in de evolutie, alleen al vanwege het plezier van het ontdekken. De natuur heeft ons kennelijk dat gevoel van geluk gegeven om ons te belonen voor ontwikkeling. Om ons te belonen ook voor wat persoonlijke groei met ons doet.

De boeken over geluk staan vol met goede raad en recepten. Juist omdat we voortdurend naar wegwijzers blijven zoeken in onze zoektocht naar geluk.  Ik had het al over

1 inzicht verwerven in eigen zwaktes en kwaliteiten en er iets mee doen

2 je eigen weg mogen gaan, autonoom, met een duidelijk doel voor ogen

3 je gedachten positief sturen

4 je intieme relaties koesteren en daarin investeren

5 een goede balans vinden tussen een gezond lichaam en een gezonde geest

6 stil staan, genieten en verwijlen in het hier en nu

7 creatief zijn en groeien en gewaardeerd worden door jezelf en door anderen.

Bij wijze van besluit dit laatste misschien paradoxaal klinkend advies dat uit psychologische hoek komt: namelijk dat je het best van mensen kunt houden, niet alleen omdat zij dit nodig hebben, maar ook en vooral omdat jij dat nodig hebt om gelukkig te zijn. Wie oprecht van mensen leert houden, zal zijn welbevinden maximaliseren. Eigenlijk is dat wat grote geestelijke leiders als Boeddha, Jezus, Mohammed en anderen door de hele geschiedenis hebben gezegd. Bemin je naaste zoals jezelf.

Ga je eigen weg. Volg het orakel van Delfi en leer  jezelf kennen en leer van jezelf houden. Verzorg je spirituele zelf. Doe waar je goed in bent en waarmee je de levenskwaliteit van de ander verbetert. Leef een betekenisvol en ethisch leven. Een leven vol zorg en liefde voor het leven van andere mensen. Dat is de beste manier om gelukkig te zijn. Graag zien om graag gezien te worden.

 

Welkom...

...welkom op onze website.(Vleugel)

Kalender

Mei 2018
M D W D V Z Z
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Nieuw

 

Kijk naar Nieuws- Rondom de Vleugel

Inloggen